Simply kat

Hellre frågvis än ovetande.

barnet som försvann

Publicerad 2013-01-23 11:17:05 i

Förra veckan tog jag Milian till frisören. Alla tre i familjen älskade verkligen hans långa, busiga lockar men det var så mjukt, slitet och ojämnt så det var dags att bli av med "babyhullet". Det slutade med att jag fick en kille, en grabb, en tuffing, en cooling, en stor kille. Mitt barn är försvunnet och jag tycker inte om det. Jag märker att både mitt (tyvärr) och andras bemötande har förändrats. Det är otroligt att man ska behandlas olika på grund av sin frisyr (sina kläder, sitt kön, sin färg osv.). Han är ju fortfarande samma fina busfrö men tydligen inte längre ett barn utan en kille. Ni vet en sån där som inte ska leka med dockor utan bara panga med bilar. Skönt att han inte är ny på dagis och att alla redan känner honom och vet vem han är. Första dagishämtningen av nyklippt son kom han och mötte mig med en lila kjol och hade precis lekt med Pippis hus. Kanske blev det inte så illa i alla fall. Men håret ska få växa ut igen för min son, han är ett barn.
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Hanna

Publicerad 2013-01-28 21:08:49

Det är sant. Hår gör så stor skillnad. Det är faktiskt skrämmande. Men sant. Jag märker det också sedan jag rakade av mig håret. Ojojoj.

Postat av: Kat

Publicerad 2013-01-29 15:06:36

Hanna, jag märker också av olika reaktioner beroende på vad jag har för frisyr. Som vuxen kan jag ju välja en frisyr som matchar det bemötande jag vill ha, ett barn har ju tyvärr inte riktigt samma möjlighet. Hur upplever du att skillnaderna i bemötande blir för dig?

Postat av: Hanna

Publicerad 2013-02-17 17:07:41

Ibland blir jag misstagen för man. Ibland kommer jag på människor (främst män) med att stirra ut mig, så där så att de måste vända sig om och fortsätta, som om de sett ett ufo. De allra flesta tror jag inte gör någon åtskillnad så att jag märker det. Men framför allt tror jag att jag själv känner ett behov av att vara "mig själv" eftersom människor kan få för sig att jag är på det ena eller andra sättet på grund av mitt hår. Det mest påfallande är dock att några av de som jag känt länge men kanske inte träffar så ofta nu plötsligt utgår från att jag är homosexuell.

Postat av: Fråga Ugglan | Klok som en coffeetablebok

Publicerad 2013-02-28 19:42:11

Jag skulle gärna se att min tvååring hade lite halvlångt hår (tycker att det är jättefint), men jag klipper honom själv och behärskar inte riktigt utväxtfrisyrerna, och dessutom tror jag hans hår skulle bli jättetrassligt. Kanske skulle låta det växa bara? Man kan ju köra hårspännen för att hålla luggen borta ur ögonen.

Postat av: Fråga Ugglan | Klok som en coffeetablebok

Publicerad 2013-02-28 19:42:13

Jag skulle gärna se att min tvååring hade lite halvlångt hår (tycker att det är jättefint), men jag klipper honom själv och behärskar inte riktigt utväxtfrisyrerna, och dessutom tror jag hans hår skulle bli jättetrassligt. Kanske skulle låta det växa bara? Man kan ju köra hårspännen för att hålla luggen borta ur ögonen.

Postat av: Fråga Ugglan | Klok som en coffeetablebok

Publicerad 2013-02-28 19:42:55

Inte meningen att kommentaren skulle komma två gånger, sorry...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

kat

Har bytt ut resorna ut i världen mot resan i livet tillsammans med min son.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela