Simply kat

Hellre frågvis än ovetande.

ett stycke busunge

Publicerad 2012-11-08 20:11:11 i

Milian har kommit på att han kan säga nej och att han kan protestera om han inte får som han vill. Inget konstigt med det och en viljestark unge är jag glad för. Igår frågade dagis Milians pappa om Milian börjar storgnälla när han inte får som han vill hemma, för så gör han tydligen på dagis. Anledningen till att detta kom upp var tydligen på grund av att Milian inte fick en smörgås när något annat barn fick det. Milian var mycket upprörd när jag kom hem igår och försökte berätta vad som hänt med mycket bestämd röst och bannande finger. Inatt drömde han mardrömmar. 
 
Så imorse fick jag chans att höra mig för med personalen på dagis och de berättade samma sak, att han blir väldigt upprörd när han inte får som han vill. Jag sa att jag hoppas att han inte är allt för jobbig för dem. Varpå fröken svarade att "Ja, alla barn är ju olika och det får vi acceptera. Det är så det är och det är så det ska vara." På något sätt kändes inte det svaret tillfredsställande. Vad tycker ni? Vad säger det egentligen?
 
Det första Milian gjorde efter dagis idag, var att berätta om smörgåsen. Något litet för en vuxen kan vara så stort för ett barn. 
 
 

Kommentarer

Postat av: Denise

Publicerad 2012-11-08 22:43:07

Så sant som det är sagt, allt är relativt! Jag blir ofta ganska facinerad när någon av barnen blir helt crazy bananas för något, i mina(!) ögon, ganska onödigt. Det gör att man ser saker och ting ur ett helt annat perspektiv.


Svar: Jo nya perspektiv får man lära sig hela tiden. Riktigt spännande faktiskt. Jag försöker även se saker ur Milians perspektiv, eller rättare sagt "Hur skulle jag ha reagerat i den här situationen som liten?"
kat

Postat av: josefin

Publicerad 2012-11-09 10:11:53

Jag hade inte heller tyckt att det svaret var tillfredsställande. Jag hade tolkat det som om det tyckte det(men jag har kanske en tendens att tolka saker åt det negativa hållet)
Jag är en lejonhona när det kommer till mina barn och hade därför ifrågasatt pedagogernas hantering av situationen om något av mina barn reagera och varit så upprörd som Milian. Du är i mina ögon en väldigt lyhörd och respekterade mamma som ser ditt barn som den individ han är. :-)

Svar: Jo, jag känner att det var ett sånt där samtal man lämnar med känslan av att man är ofärdig. Jag tror faktiskt jag ska ta upp hur jag hanterar Milian när han blir upprörd, kanske finns det något de kan plocka upp. Jag kände precis som du, att de tycker han är skitjobbig. Men samtidigt känns det inte som om det var riktigt så de menade, hoppas jag. Jag får väl tro och hoppas att min lille skit bringar mycket glädje och skratt också.
kat

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

kat

Har bytt ut resorna ut i världen mot resan i livet tillsammans med min son.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela