Simply kat

Hellre frågvis än ovetande.

mat i stora lass

Publicerad 2012-05-08 19:12:11 i Allmänt,

Tack, tack, tack Coop för senaste numret av Mersmak. Jag har hittat två helt underbara vegetariska recept som helt klart kommer ingå i min standardrepetoar. PROVA!

Cashewfrikadeller:
  • 100 g naturella cashewnötter
  • 3 ägg
  • 1,5 dl ströbröd
  • 1,5 dl riven lagrad ost
  • 0,5 riven liten gul lök
  • 2 rivna vitlöksklyftor
  • 1 dl hackad bladpersilja
  • 1 tsk salt
  • 1 liter vatten
  • 2 grönsaksbuljongtärningar
  • 1 msk smör
  • 1 msk olivolja

Mixa nötterna fint i en matberedare. Blanda dem med ägg och ströbröd. Tillsätt resten av ingredienserna och blanda till en jämn smet.

Forma små bollar, en dryg tesked räcker, de sväller vid tilagningen. Koka upp vatten och buljongtärningar.

Sjud bollarna 5–7 minuter och häll av dem i ett durkslag. Stek bollarna i en panna med smör och olja cirka 3 minuter tills de fått fin färg.

Kats kommentar: Jag använder mig av vanlig riven ost och fryst persilja. Servera med ris, potatis i ugn, pasta eller vad som helst. En sås på turkisk yoghurt med lite mango chutney är underbart till!


Zucchinirullar:

  • 2 zucchini
  • 0,5 tsk salt
  • 0,5 tsk svartpeppar
  • 250 g skivad mozzarella
  • 1 dl basilikablad
  • 1 ägg
  • 1 dl sesamfrön
  • 1 msk smör
  • 1 msk olivolja

Hyvla zucchinin på längden med en osthyvel. Lägg dem på en skärbräda, salta och peppra. Fördela mozzarellan på skivorna, strö över basilikablad och rulla ihop dem så hårt det går. Fäst eventuellt ihop dem med tandpetare.

Vispa upp ägget i en skål och häll upp sesamfröna på en tallrik. Doppa zucchinirullarna först i äggsmeten och sedan i fröna. Stek dem runt om i smör och olja 7–8 minuter.

Kats kommentar: Lite svåra att få färdiga i stekpannan. Går nog att köra i ugnen istället. Severa med typ ungsrostad potatis och turkisk yoghurt med lite mango chutney i.


 

Kommentarer

Postat av: Camilla Körkkö

Publicerad 2012-05-09 19:59:42

Hej, lätt gott men helt nytt för mig! Är inte så van med vegg mat. Har alldeles nyligen fått upp ögonen för mango chutney oxå. Har du nåt bra märke att rekommendera? Har bara köpt ICAs mango chutney hot som jag använt i en kycklinglasagne.

Postat av: Kat

Publicerad 2012-05-10 09:50:39

Jag köper den billigaste som finns för tillfället :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

kat

Har bytt ut resorna ut i världen mot resan i livet tillsammans med min son.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela