Simply kat

Hellre frågvis än ovetande.

flickor får också klättra

Publicerad 2012-05-07 21:55:02 i Allmänt,

Min läsare Hanna, den enda som kommenterar här på bloggen, har reagerat på att flickor sällan får klättra som de vill. I mitt förra inlägg skrev jag att Milian får klättra där han vill, får han en syster så ska hon också få klättra.

Under en föräldragruppsträff fick vi i uppgift att försöka beskriva våra tankar kring barnet i vår mage. Hur upplevde vi barnet och kunde vi sätta några ord på hur vi trodde att barnet var? Jag hittade inget bra ord kring den vishet graviditeten skänkt mig och det närmsta jag kunde komma var att jag kände att foster/bebisar är intelligenta. I alla fall kände jag så till mitt barn. Den känslan har hållt i sig och jag försöker alltid påminna mig själv om att barn ÄR intelligenta. Barn kan och barn vet. Vi som föräldrar kan däremot ta ifrån dem detta genom att hindra dem i sin väg.

Jag är glad att jag fick en pojke som första barn och att det var en ganska stor guldklimp som kom till oss. När Milian var 5 veckor kom en vän över till oss för att fotografera honom. Vi konstaterade snabbt att Milian såg mycket äldre ut på bilderna än vad han i själva verket var. Eftersom han var pojke, såg äldre ut och var ganska stadig redan när han kom så tror jag att han behandlades som lite äldre. Jag skippade det där snuttigullstadiet och kände aldrig att Milian var bräcklig som en fågelunge. Milian kunde och Milian visste vad han behövde för att utvecklas och ta sig framåt. Och så har det varit sedan dess. Min roll har varit att stötta, uppmuntra, utmana och hjälpa, visa och trösta. "Du kan, försök igen" är en mening som jag säger ofta.


5 veckor

Jag hade inte tänkt så mycket på hur jag skulle vara som mamma innan jag faktiskt blev det. Tänk om jag hade fått en flicka först och hade varit sådär snuttigullig och försiktig med henne. Det hade ju inte varit så bra kan jag tycka nu. Så för Milians systers skull är jag glad att han kom först (förhoppningsvis inte sist). Genom Milian har jag lärt mig hur jag vill att barn ska behandlas. Barn är barn och inte pojkar och flickor.

Nu tror jag ju faktiskt inte att jag hade skapat en prinsessa om en flicka hade kommit först. Jag har aldrig blivit prinsessad av mina föräldrar (även om jag ägt en prinsessklänning som barn och en i tonåren). Min mamma har varit ensamstående och en tuff sådan. Vet ni, hon kan hantera både gräsklippare och motorsåg. Min pappa har varit ensamstående och en tuff sådan. Vet ni, han kan laga mat och mangla lakan. Min familj består av en mamma, en pappa, en bunt bröder, en son och en sambo. Mycket snopp och lite snippa men alla kan!

Kommentarer

Postat av: Hanna

Publicerad 2012-05-09 22:04:52

Det är verkligen inte lätt det där med pojkar och flickor. Men alltid något som jag tycker man bör reflektera runt. För även om man är medveten tror jag det är lätt att trilla i "fällor". Dessutom går det ju inte att styra omgivningen och deras val.

Postat av: Kat

Publicerad 2012-05-10 09:54:04

Nej omgivningen är svår att styra. Har blivit väldigt medveten kring omgivningen sedan Milian började på förskolan. De tar oftast hand om barn fler timmar än föräldrarna själva och därmed påverkar de otroligt mycket.



Genom att försöka hålla mig påmind varje dag om hur jag vill behandla mitt barn tror jag att jag också undviker många fällor. Men visst trillar jag dit, om och om igen. Men ofta efter att ha hamnat i en fälla kan jag komma på att det var en fälla och på så sätt reflektera över det.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

kat

Har bytt ut resorna ut i världen mot resan i livet tillsammans med min son.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela