Simply kat

Hellre frågvis än ovetande.

vego

Publicerad 2012-04-24 21:38:11 i Allmänt,

För ungefär 12 år sedan fattade jag beslutet att bli vegetarian. Det var på gymnasiet och lite på modet att vara lite estet/bohem(!) Många av mina vänner blev vegetarianer och jag funderade mer och mer på det. Så en dag åt jag för mycket tacofärs i skolan. Jag bara åt och åt och åt. Sen blev jag äcklad och tänkte "Nu slutar jag äta kött. Aldrig mer!" Dagen efter gjorde mamma fläskkotletter och jag smakade för att se om jag hade ångrat mig. Det vände sig i magen och sedan dess har jag inte ätit kött. De flesta av mina vänner har börjat äta kött igen och min dåvarande pojkvän har till och med jobbat på kycklingfabrik!

Jag har vid ett fåtal tillfällen funderat på att börja äta fisk. Dels är det så sjukt gott med varmrökt aborre och dels skulle det vara så mycket lättare för andra att bjuda på mat. På nätterna efter sådana här osunda tankar får jag alltid mardrömmar om att jag äter kött. Jag tänker på den stackars fisken och jag tänker på att jag ska äta för min skull, inte andras. Jag är vegetarian av etiska skäl men gör mycket annat skit för att förpesta jorden. Vem gör inte det?

Jag är INTE en vegetarian som litar på min kunskap om kostlära. Jag är INTE en vegetarian som vet om jag lagar tillräckligt "bra" mat. Därför har jag låtit min son äta kött, fisk och fågel. Ibland har jag tillagat mat själv men oftast har sambon stått för provbitar från hans egen mat. När Milian fick burkmat då och då köpte jag aldrig vegetariska alternativ. Nu har han börjat på förskolan och jag har bestämt mig för att jag har lagat min sista köttiga måltid (har lite skit i frysen som jag ska bli av med bara). Om han får vegetariskt hemma och kött, fisk och fågel på förskolan så måste han ju få en väldigt varierad kost. Jag har dessutom bestämt mig för att laga mat med mindre gluten och komjölk. Jag tror det kan vara bra för både min och sonens mage. Och så ska jag börja köpa ekologiskt kaffe. För min, jordens och medmänniskors skull.

Kommentarer

Postat av: Hanna

Publicerad 2012-04-29 22:09:14

Jag slutade äta kött för några år sedan, också för att jag blev äcklad. Jag tänker också att jag skulle börja äta kött ibland eftersom jag inte kan äta vete. För att det ändå skulle bli enklare med mat, äta ute och liknande. Ofta är vegalternativet pasta och det kan jag ju inte äta. Men jag kan inte komma mig för att tillaga kött. Det går helt enkelt inte.

Postat av: Kat

Publicerad 2012-04-30 22:48:15

Nej, det går helt enkelt inte. Vad lagar du för vardagsrätter hemma?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

kat

Har bytt ut resorna ut i världen mot resan i livet tillsammans med min son.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela