Simply kat

Hellre frågvis än ovetande.

lite saker som gör mig arg (del 3)

Publicerad 2012-05-15 22:27:17 i Allmänt,

Vi har kommit till år 2011 och föräldragruppens bebisar har anlänt allihop. Det blev sex underbara individer och tolv stolta föräldrar. Vi träffas några gånger på BVC för att prata och diskutera olika ämnen kring barn och föräldrar. Dagens tema är genus och jag tycker det ska bli riktigt intressant. Gången innan sades de saker som: "Varför ska man klä killar i rosa klänningar?" Jo, det är ju precis det som genus handlar om! Eller kanske inte.

Jag har tidigare skrivit att jag tycker att man ska låta barn vara barn och strunta i vad som finns under blöjan. Föresten ska ju människor få vara människor också, oavsett trosa eller kalsong. Så har jag nog alltid tänkt men har inte varit så medveten kring HUR jag faktiskt har bemött barn och hur mycket man kastar ur sig bara för att det alltid har varit så. Medvetenhet är bra.

Nu börjar familj efter familj droppa in till BVC. En av mammorna kommer in med sin son, han har en keps på huvudet och är riktigt charmig. "Tjena grabben säger jag" och fyrar av ett stort leende. I samma veva kommer den sista mamman med sin dotter. Flickan har något rosa på sig, precis lika charmig som föregående, och jag säger sockersött "Hej snäckan". Därefter går vi in och pratar genus.

Fy, vad jag blir ARG på mig själv! Mer medvetenhet Kat tack.


Millis, skrutten, busråttan, skatten, hjärtat, kotten, buselusen, skrotungen. Kärt barn har många namn och idag försöker jag hålla dem könsneutrala även om gubben slinker med ibland.



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

kat

Har bytt ut resorna ut i världen mot resan i livet tillsammans med min son.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela