Simply kat

Hellre frågvis än ovetande.

tänk på barnen i Afrika

Publicerad 2012-06-20 23:26:36 i Allmänt,

Under min uppväxt visste jag inte så mycket om Afrika. Det enda jag hörde om kontinenten var "Tänk på barnen i Afrika", när jag inte orkade mer mat på min tallrik. Jag undrade alltid varför vi inte kunde skicka maten till dem istället om det skulle vara på det viset. Och vad var det egentligen för fel på barnen i Afrika? Jag förstod inte så mycket mer än att jag skulle få dåligt samvete när jag hörde den meningen.

I går morse låg jag och halvsov i soffan medan Milian tittade på barnprogram. Efter en stund hörde jag jingeln till "Tinga Tinga" och öppnade i alla fall ena ögat för att kolla. Tinga Tinga är en konstform från Tanzania och i Milians lekhörna i vardagsrummet hänger en stor Tinga Tinga-tavla. Tavlan är mycket färgglad och har många roliga djur som motiv. Han älskar den! De första leksaksdjuren han fick var ett gäng med afrikanska djur (och en tiger!?) och han var inte gammal när han lärde sig vad en zebra var. Han höll i sin zebra och pekade på Tinga Tinga-tavlan där det också fanns zebror. Några kossor eller får har han inte här hemma.

Många av de barnprogram jag har sett handlar om Afrika, Milian har flera böcker som handlar om barn i Afrika med fina bilder som öppnar dörrarna till många Afrikanska länder. Alla Milians påslakanset har afrikanska djur i sitt mönster. Nu har väl jag lite Afrikadille men det är så skönt att det finns så mycket mer än "barnen i Afrika" idag. Även för vuxna har det kommit mycket med Afrika-tema och jag tror att många har börjat få en helt annan bild av Afrika än bara fattigdom och hottentottar.

Nu har jag bara varit i några få afrikanska länder men kan definitivt säga att kontinenten har mycket att bjuda på. Fantastiska människor, underbara kulturer och en helt makalös natur! Jag tror det är bra att man öppnar upp dörrarna på olika sätt. Mycket fördomar byggda på okunskap försvinner.

Min väldigt afrikanska sambo älskar att titta på dokumentärkanalerna på TV. Han vältrar sig i dokumentärer kring Afrikas djurliv och förfasas/förundras över vissa traditioner som råder. Så nog lär han sig mycket om sin kontinent också. Men han blir arg när han ser reklam och det alltid är ett svart litet barn som lider i välgörenhetskampanjerna. Han tycker det ger en så dålig och snäv bild av något som är så mycket mer. Jag kan inte annat än hålla med.

Tänk, jag minns när vi fick Fyran i Sverige, då var det på sin höjd att man såg afrikaner på nyheterna i något svältreportage (inte för att jag kollade på nyheter då). Idag ser vi Afrika vart vi än vänder oss och det är så bra!



Nej, Milian måste inte äta upp maten och jag hatar att det finns barn som svälter.

Kommentarer

Postat av: Ingalill Juhlin

Publicerad 2012-06-21 20:15:06

Jag sa väl inte "tänk på barnen i Afrika" eller...? Fast det kan man visst det göra. Vi kan tänka på de barn som faktiskt svälter inte bara i Afrika utan i hela världen. Näh, det hjälper inte men tanken när man säger så är att du/vi ska vara tacksamma för att vi har tak över huvudet, mat på bordet och framför allt vatten, vatten, vatten! Iblnd när jag klagar på regnet så tänker jag "klaga inte, vissa har inte ens sitt dagliga behov tillgodosett så var tacksam". För övrigt ser jag Afrika som en kontinent där JAG har mitt ursprung, så det så....Dessutom växer Afrika så det knakar inom alla områden och det är gott. Jag funderar starkt på att bli pensionär i Afrika. Av jord är jag kommen, av jord ska jag åter varda.....den får gärna vara ockra färgad:-)

Postat av: Hanna

Publicerad 2012-06-21 20:45:07

Det finns definitivt mer Afrika i vår vardag nu än när jag var liten också. Men det är tyvärr ofta stereotypt. Som det mesta. När det kommer i små doser i alla fall. Bra att det finns varierande barnprogram i alla fall, det har jag ingen koll på alls annars.

Postat av: Kat

Publicerad 2012-06-22 22:43:45

Nej mamma du sa inte det vad jag kan minnas men däremot sa din mor det ganska ofta. Visst ska vi tänka på andra och även vara tacksamma för det vi har.



Hanna det blir väl ofta stereotypt men det kanske är bättre än inget tänker jag?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

kat

Har bytt ut resorna ut i världen mot resan i livet tillsammans med min son.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela