Simply kat

Hellre frågvis än ovetande.

inget mirakel

Publicerad 2012-04-12 22:55:17 i Allmänt,

Jag vill börja med att säga att en viss låt från Melodifestivalen har förstört ordet mirakel för mig och det är inte ett lika vackert ord som förut. Men mitt barn är verkligen ett mirakel, varenda unge i världen är ett mirakel!

Jo, för visst är han ett mirakel, min son. Jag lyckades dock inte åstadkomma något mirakel själv utan fick hjälp av ett fantastiskt läkarteam som fick ge naturen en spark i ändan. Jag har mycket tankar kring min förlossning och känner mycket ilska, misslyckande, glädje och en massa jävlar anamma inför nästa förlossning. Jag ältar om och om igen vad som kunde ha gjorts annorlunda, jag ville ha en naturlig förlossning och hamnade istället på operationsbordet. Varför?

Enligt barnmorskan som var med till slutet av förlossningen var mitt värkarbete för svagt. (Det var även hon som tog emot mig när jag kom in. Hon fick minsann åka hem, duscha, äta, sova och komma tillbaka på ett nytt skift. Medan jag fortfarande jobbade på mitt "skift") Jag tror i min amatöranalys att detta hade gått att undvika om bara något hade gjorts åt min ryggsmärta. Jag tror att jag hindrade mitt värkarbete genom att inte kunna slappna av och genom att fokusera på fel smärta. Jag känner igen smärtan jag fick i ryggen även om jag aldrig haft den så stark förut. Om jag spänner min rygg eller gör vissa aktiviteter så krampar musklerna kring mina love handles och sedan sprider det sig i ryggen. Tänk er när ni vaknar med kramp i vaden på natten och så tänker ni er den smärtan i hela ryggen, i 24 timmar utan paus.

JRedan innan jag fick epiduralen hade jag ont i ryggen och min sambo kämpade med varmvattenflaskan för att få mig att slappna av. Värme. Så enkelt kan det vara att få muskler att slappna av. Jag blev erbjuden en epidural eftersom jag började vara ganska sliten. Där i min smärtberusning litade jag på personalen och trodde att det var det bästa de kunde erbjuda. Men, eftersom jag visste att jag skulle vara kraftigt smärtpåverkad under förlossningen hade jag skrivit förlossningsbrevet där jag klart och tydligt menade att jag inte ville ha epidural men gärna annan smärtlindring. Så vart tog erbjudandet om en varm dusch och lite nålar vägen? Visst, jag har mitt eget ansvar och hade kunnat be om det. Men hur lätt är det i praktiken?

Så jag fick epiduralen och värkarna kändes inte så mycket. Smärtan i ryggen kändes desto mer och den fick mig att till slut tappa all kontakt med världen. Varför gav ingen mig en örfil för att ta hem mig till jorden igen? Varför tog ingen tag i mitt huvud, tvingade mig att fokusera blicken och lyssna? Varför höll ingen mig i handen? Varför tänkte ingen på att det mest lugnande ljud för en gravid kvinna är hjärtslagen från hennes barn? Jag tiggde och bad om att de skulle komma på något nytt och bad till och med om en Ipren. Inte hade väl en Ipren gjort någon skillnad, men kanske placeboeffekten.

Under hela förlossningsarbetet låg ett lugnt och tryggt barn i min mage och väntade. Det var en Milian. När han väl kommit till världen dröjde det flera timmar innan vi fick träffa varandra. Medan jag låg på uppvaket bondade Milian med pappa och passade på att bajsa ner honom lite! Jag önskar att någon hade tänkt på att ta lite kort när han var alldeles ny, kladdig och blå. Jag önskar att jag hade fått se den där knappnålen som symboliserade min sons födelse. Jag önskar att jag också hade fått en smörgås med en flagga för att fira. Nu blev det inte så och dessa minnen tillhör nu endast min sambo. Tänk om vi hade fått dela dem...

Jag ska inte skylla på personalen, de hade väl annat att stå i. Ibland tänker jag att mitt största misstag var att stiga ur bilen på förlossningen. Bilen vibrerade och hade sätesvärme, perfekt för ryggen. Den här förlossningen har inte skrämt mig utan snarare ville jag fort "upp på hästen igen". Gör om gör rätt. Nu går ju inte en förlossning att göra om men jag hoppas innerligt att jag får chansen att prova igen. Jag funderar på en doula som kan föra min talan men även tala med mig (min sambo blir väldigt inåtvänd i jobbiga situationer). Jag ska träna upp min rygg och jag ska se till att jag har med mig en värmedyna. Viktigt tror jag är också att jag kämpar på i hemmiljö så länge som möjligt, så fort jag blir patient litar jag på andra och mindre på mig själv. Jag har läst i min förlossningsjournal att jag profylaxandades bra de första timmarna. Jag vet inte hur man profylaxandas men jag vet hur viktigt det är att andas och har även tränat en del yoga. Jag tror att en doula skulle kunna hjälpa mig att finna andningen och styrkan igen om jag driftar bort i smärtdimmorna. Egentligen skulle jag vilja ha med mig någon som jag känner, men jag har svårt att komma på vem som skulle vilja ge mig en örfil och bossa över mig (någon som har något att invända?). Jo, jag vet en person. Det är min äldsta vän men det är en han och då tror jag sambon kommer protestera högljutt!

Jag känner ofta att jag lever på lånad tid. Jag förtjänar inte att leva. Hade naturen fått sköta sitt så hade jag inte varit här idag. Hade jag bott i en annan del av världen hade jag kanske inte heller överlevt. Jag är svag och misslyckad som inte ens klarar av att bringa mitt barn till världen. Det är så dumma känslor, men det är känslor jag inte kan styra över. De gör även att jag uppskattar livet så otroligt mycket. Jag och min son lever och jag tror att vår upplevelse tillsammans har skapat ett speciellt band mellan oss.

Jag har jobbat på det här inlägget i två dagar men båda gångerna har datorn ställt till det för mig. Under tiden har min underbara väninna satt en liten son till världen. Hon var inne på förlossningen i 30 minuter. Så olika det kan vara.

Kommentarer

Postat av: Camilla Hagelind Körkkö

Publicerad 2012-04-13 20:43:38

Jag både känner igen mig och ändå inte i din berättelse. Jag hamnade ju oxå som du vet på operation med akut snitt. Jag är däremot rädd för nästa gång. Om det blir fler. Vill gärna. Men vägar jag? Ville bara skriva att du är stark som skriver så detaljerat om allt som hände. Jag skrev ner allt jag kunde när vi kom hem från BB men vill inte läsa... Ändå är det 1 år sedan hon föddes. KRAM

Postat av: Kat

Publicerad 2012-04-14 20:05:47

Jag jobbade länge på min förlossningsberättelse men blev aldrig klar. Kom aldrig fram till förlossningen ens. Nu är den nedskriven och det är skönt. Camilla, hoppas det blir fler. Hur barnet kommer ut väljer du och vad du än väljer så är du stark :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

kat

Har bytt ut resorna ut i världen mot resan i livet tillsammans med min son.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela