Simply kat

Hellre frågvis än ovetande.

internet kanns sa overkligt

Publicerad 2009-10-31 08:44:21 i Allmänt,

Hej alla. Jag ar ledsen att jag inte uppdaterar bloggen sa ofta men internet kanns sa langt borta och det ar inget jag suktar efter nar solen skiner utanfor. Jag vill njuta av varje andetag, jag vill uppleva varje ogonblick av tiden jag ar har. Inte kopplas upp mot den riktiga varlden dar hemma.

Vad hander har da? Jag och min grupp har haft nagra riktigt trevliga dagar tillsammans. Det var verkligen en superfin grupp (med undantag) men tyvarr akte de sista hem igar. De trodde att det skulle bli skont for mig att bli av med dem men det kanns faktiskt lite tomt. Man kan ju saga att idag ar min forsta riktiga semesterdag och jag har riktigt svart att slappna av. Men det ar val mitt vanliga tillstand, sager i alla fall de som masserar mig!

Jag kom hit i fredags och det har inte hant sa mycket uppseendevackande som jag kan komma ihag. Det har handlat mest om sol och bad, mat och solmogna kroppar. Det ar manga som har brant sig trots att jag har varnat dem. Min nasa har ocksa fatt sig nagra tornar efter resans gang. Nu har den blank och rod. Jag lovvar att jag smorjer mig pappa!

Jag har hunnit med att bo pa Langi Langi www.langilangizanzibar.com dar jag och familjen bodde 2007. Dar bodde aven min grupp. Nar jag kom dit fanns det inget rum bokat at mig men det loste sig. Sedan bodde jag tva natter pa Smiles http://www.smilesbeachhotel.com . Det var mysigt och jag fick reda mig sjalv. Inte en massa personal som springer en hack i hal hela tiden! Nu bor jag pa Mnarani www.lighthousezanzibar.com  dar jag jobbade forra aret. Det ar skont att vara nara vannerna. De jobbar ju hela tiden sa de har svart att umgas med mig utanfor resorten. Imorgan aker jag till en liten by kallad Uroa (Nu ar jag i Nungwi)och ska bo pa Tamarind Beach Hotel www.tamarind.nu. Dar stannar jag en natt och sedan vet jag inte vart jag ska ta vagen!

Jag har varit i Stone Town tva ganger till sen vi akte darifran. Jag akte dit for att lamna mina resenarer och en av dagarna passade jag pa att traffa min van Dzene over en kopp kaffe. Han ar hur mysig soim helst att prata med och han har mycket att beratta. Han jobbar pa en resebyra i stan och tjanar 350 usd i manaden. Da han kommer fran fastlandet och det hors pa hans dialekt sa far han handla for samma pris som oss wazungu (vitingar). Inte latt kan jag saga. Kaffet drack vi pa Archipelago och jag drack deras date pudding med karamellsas. Saaaa gott. Ni maste ga dit om ni aker till Zanzibar. Det hemska var att han envisades med att betala trots att jag tog honom till ett turiststalle. Det kostade ca: 8 dollar och tank er da att han tjanar 350 dollar. Jag skamdes... Men underbart gott var det!

Igar akte jag runt med Abou for att spana in en massa hotell. Jag tankte att det skulle vara en snabb historia men det tog timmar! Solen gassade och kroppen svettades. Jag han igenom alla hotell i Kendwa forrutom ett dar jag var tvungen att boka tid. Tank er, har vill jag eventuellt borja salja resor till hotellet och sa maste jag boka tid! Det ar tva svenska systrar som driver det. Pa kvallen akte vi till Matemwe en svang for att kora lite folk. Det var en snabb och skrackfylld resa pa vagen hem. Det ar inte kul att aka pa backsvarta vagar med djur och manniskor overallt. Men samtidigt alskar jag att aka bil for det hander sa mycket utanfor fonstret. Och den afrikanska natten ar underbar med sin stjarnhimmel.

Jag har aven skickat ivag mina klader pa tvatt. pa hotellen betalar man minst 500 shilling for ett plagg (3 kr). Jag lamnade det dock till en kvinna i byn och betalade totalt 3000 shilling for 25 plagg! Medans jag vantade pa att Abou skulle hamta tvatten satt jag kvar i bilen. En liten pojke borjade klattra in genom fonstret pa forarsidan och blev lite radd nar jag sa Jambo! Han trillade ner men var snabbt uppe igen. Jag hade ballonger i vaskan sa jag blaste upp en till honom. Vilken gladje! Sedan hade jag nog hela byns barnaskara vid bilen. Alla ville ha ballonger och jag blaste for glatta livet! Det var en upplevelse!

Nu ar det nagon som vantar pa internet sa jag far val ta och overge min plats.

Vi ses nasta gang!

kramar

ps. Alla ni som skickar sota mail till mig. Tack sa supermycket! Mia, ar det ok om jag oppnar paketet, det tar lite plats i vaskan?

Kommentarer

Postat av: mia

Publicerad 2009-10-31 12:11:09

haha klart det är! å skulle det vara godis så kan du ju äta. (Shit vad spännande men en julklapp ungefär 1 år sen hahah) Gud så härligt det låter med alla uuunderbara människor, att "slippa" internet, sol och bad, maten, att-åka-bilskräcken och stjärnhimlen, och archipelago är verkligen mitt favvoställe i stone town! ha det fortsatt underbart och det ska bli spännande att få höra mer och du, slappna av! :) bamse kram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

kat

Har bytt ut resorna ut i världen mot resan i livet tillsammans med min son.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela